Shared Flashcard Set

Details

שיטות ומסורות משפט 2011
חפרי
6
Law
Undergraduate 1
01/14/2011

Additional Law Flashcards

 


 

Cards

Term
חיים כהן
Definition

-  היה עו"ד. יודע היטב הלכה, שימש מזכיר המועצה המשפטית. בהמשך שימש כפרקליט המדינה, יועץ משפטי לממשלה, שר משפטים, ושופט בעליון). תחילה האמין שצריך לשאוב את המשפט ממקורות מסורתיים של ההלכה, בהמשך השתנה דעתו.

Term
ד"ר אדם חופרי וינגרדוב
Definition
1. עשה דוקטורט במוסיקה בארה"ב
2. בעבר חבר להקת "ראש גרוב" המאוד מצליחה.
3. מרצה לשיטות ומסורות משפט באונ' העברית.
4. סטנדפיסט.
5. אהוב ליבה של שחף.
Term
פדרציה \ פדרליזם
Definition
פדרליזם - שיטת שלטון שבה כמה מדינות או "מדינות בדרך" מחליטות להתאגד לישות פוליטית אחת ומוסרות חלק מן הסמכויות לרשויות שלטון מרכזיות משותפות ("השלטון הפדרלי"); קיימים גם תרחישים הפוכים, שבהם מדינה בעלת שלטון מרכזי הופכת לפדרציה, בדרך כלל בעקבות לחץ מצד קהילות אתניות שונות במדינה. החברות בפדרציה שומרות על מידה מסוימת של אוטונומיה אך מוסרות לשלטון העל סמכויות בלעדיות בתחומים מרכזיים כגון ביטחון, יחסי חוץ ומערכת מוניטרית.
לכל חברה בפדרציה רשויות שלטון משלה וחוקים משלה, אך בתחומים המצויים בסמכות הבלעדית של הרשויות הפדרליות אין החברות רשאיות לחוקק או לבצע פעולות אחרות הסותרות את המשפט הפדרלי, אם כי הן יכולות להוסיף עליו. יחס הסמכויות בין חברות הפדרציה לשלטון הפדרלי משתנה ממקום למקום, אם כי נושאי ביטחון וחוץ נמצאים תמיד בסמכות השלטון המרכזי. הבעיה המרכזית של המבנה הפדרטיבי היא שאלת עצמאות החברות בפדרציה והזכות העקרונית והדרך המעשית שבה יכולה חברה לפרוש מהברית. מלחמת האזרחים האמריקנית פרצה בשל ניסיון כזה, וקנדה מתמודדת כבר שנים רבות עם דרישות ההיפרדות של חבל קוויבק.
הפדרציה מוכרת ביותר בתבניתה האמריקנית, אך היא נהוגה בין השאר גם בממלכה המאוחדת, גרמניה, אוסטריה, קנדה, אוסטרליה, רוסיה, ארגנטינה, מקסיקו, שווייץ, בלגיה, ונצואלה, ברזיל והודו.
Term
אדוורסרי
Definition

בבירור שיפוטי adversary. בשיטה זו, עורכי הדין מובילים את הדין: הם קובעים אילו עדים יובאו, אילו שאלות יישאל כל עד, אילו מסמכים יוגשו לבית המשפט ומה בית המשפט בכלל יידע על המקרה (חופרי: השופט הוא על תקן שופט כדורגל...). במודל זה בצורה קיצונית, השופט מקפיד על כללי סדר הדין ועל הפעלת דיני הראיות (לקבוע אם הן קבילות).

במקרה זה עורכי הדין מעצבים את התשתית העובדתית שתובא בפני השופטים. חבר מושבעים ילך עם שיטה זו (על אף שהם אלו ששומעים ומחליטים, לא עוסקים במה יוצג).

Term
אינקוויזיטורי
Definition

המודל האינקוויזיטורי ה"מחטט": - השופט מנהל את ההליך ולוקח על עצמו לברר, להגיע לחקר האמת. המשמעות היא שהשופט לא ייתן לצדדים להחליט אילו ראיות יובאו בפניו. אם ברצונו להגיע לצדק, הוא ירצה שתהיה בפניו תשתית עובדתית שלמה ולכן הוא זה החוקר. הוא קובע את רשימת העדים, מה לשאול (עורכי הדין יכולים לבקש ממנו שישאל שאלות מסויימות, אך ההחלטה היא שלו).

במודל הזה, תפקידיהם של עורכי הדין, הם בעיקר ניסוח כתבי הדין והטענות המשפטיות. בכתבים אלו מנומק הסעד המבוקש על ידי עורך הדין.

Supporting users have an ad free experience!